”Den etiska fonddjungeln”

”Vanliga fondsparare tror att de får en fond som är mycket mer medveten än den verkligen är. Det är en stor diskrepans mellan vad man förväntar sig och vad man verkligen får”, säger Charlie Aronsson och efterlyser högre transparens.

Artikel om läget för etiska fonder i Sverige: Den etiska fonddjungeln (Veckans affärer)

Charlie Aronsson från Fair Trade Center är rak i analysen: ”I dag finns inget riktigt bra exempel på en etisk fond.”

I artikeln ges också en förklaring till några typer av etiska fonder/begrepp:

”Olika fonder – olika kriterier

Grundprinciperna för de etiska fonderna varierar från fond till fond.

Negativt urval 1 – Sinnebilden av en traditionellt etisk fond som inte placerar i ”oetiska” branscher som vapen, alkohol, spel, tobak eller pornografi. Vissa fonder kan ha en maxgräns för hur stor andel som får investeras i den typen av branscher.

Negativt urval 2 – Bolag som inte följer internationella konventioner väljs bort.

Positivt urval 1 – Bolag väljs aktivt utifrån vissa kriterier till exempel miljö eller socialt ansvarstagande.

Positivt urval 2 – De bolag som är mest etiska eller miljömedvetna inom sin bransch väljs ut.

Dialog – Genom att investera även i oetiska bolag hoppas fonden att rösträtt och dialog med bolaget ska göra skillnad. En allt populärare strategi, men som utomstående är det svårt att följa upp fondernas arbete.

Ideella fonder – Investerar i allt, men skänker viss avkastning till välgörande ändamål.

Hybridfonder – En blandning av ett positivt och ett negativt urval. Fonderna kan även avse vissa regioner eller blanda aktier, obligationer och räntor.”

Om Besök en bank

Hur används mina pengar? Som kunder och medborgare menar vi att det är dags att besöka bankerna och ställa väl valda frågor.
Det här inlägget postades i Kunskapsbank och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Gravatar
WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s